Marzec zapowiada się ciekawie :)

W najbliższym miesiącu odbędzie się wielka premiera wyczekiwanej rozmowy Łukasza Wojtusika z ojcem Leonem Knabitem OSB, którą wydajemy pod tytułem „Dusza z ciała wyleciała. Rozmowy o śmierci i nie tylko” w opatrzonej pięknymi zdjęciami autorstwa Adama Golca wersji książkowej.

Oprócz tej pozycji na naszej półce w księgarni internetowej pojawią się następujące publikacje:

 

chrystus-centrum

Chrystus centrum życia

Nasza osobista medytacja włącza się w ogromny nurt kontemplacji Chrystusa i Jego oblicza, trwający przez całe dwa tysiące lat. Mamy ogromne bogactwo doświadczeń poprzednich pokoleń. Zostało nam ono dane, abyśmy się nim wspierali w naszej drodze. W tym celu wybraliśmy fragmenty tekstów publikowanych w naszym wydawnictwie, dotyczące osoby Jezusa Chrystusa, które są wyrazem doświadczenia mnichów z różnych okresów historii. Dokonany wybór nie jest ani pełny, ani nie ma ambicji zaprezentowania wszystkich wątków refleksji mnichów. Mamy jednak nadzieję, że wybrane fragmenty pomogą Czytelnikowi głębiej wniknąć w poznanie Chrystusa i Jego miejsca w życiu wierzącego.

 


 

zywoty-galijskie

Żywoty galijskie (Żywot św. Germana z Auxerre / Żywot św. Genowefy z Paryża)

Święty German (†437/448) i św. Genowefa (†około 502 r.) żyli w okresie dynamicznych zmian w sytuacji politycznej Galii północnej i Brytanii, a także w życiu codziennym ich mieszkańców. Prezentowane tu czytelnikowi dwa Żywoty są najlepszym źródłem informacji na temat wspomnianych przemian, a sami święci German i Genowefa często odgrywali w tych wydarzeniach ważną rolę; nie bez powodu oboje zostali patronami Francji.

 


 

zwierciadlo-muzyki

Zwierciadło muzyki

W historii refleksji nad istotą muzyki przez wieki ścierały się dwa nurty, oba wywodzące się z antyku: pierwszy to nurt arystoksenosowski, sprowadzający muzykę do domeny zmysłów, zwłaszcza słuchu, oraz pamięci, dzięki której pojedyncze dźwięki łączą się w melodię.

Drugi nurt, szczególnie doceniany w średniowieczu, to nurt pitagorejski, który z kolei sprowadzał muzykę do liczb, czyli do sfery intelektu i spekulacji intelektualnych. Stąd właśnie wywodzi się określenie musica speculativa, a więc muzyka będąca przedmiotem oglądu intelektualnego. W średniowieczu uczony musicus badał relacje pomiędzy dźwiękami nie za pomocą zmysłu słuchu, lecz raczej wzroku: wglądał w dźwięki utrwalone za pomocą notacji muzycznej i w tym zapisie niczym w zwierciadle (speculum musicae) widział ukryte niezmienne prawdy zapisane za pomocą boskich proporcji.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2014. Wydawnictwo Benedyktynów TYNIEC | redakcja@tyniec.com.pl // blog wspierany przez jzelek.pl