Odzyskaj spokój i harmonię ducha z chorałem gregoriańskim – posłuchaj fragmentów z płyty „Gemma caelestis”

Ojciec Leon Knabit napisał w książce „Sądy kapturowe”: „… Już po 10 minutach słuchania śpiewów gregoriańskich mija zmęczenie, zwalnia praca serca, a oddech staje się spokojniejszy. Likwidują się także negatywne emocje: agresja, złość i niechęć do otoczenia…”.

Chorał to więcej niż śpiew i więcej niż modlitwa. Najstarszy śpiew Kościoła wciąż porywa i koi serca. II Sobór Watykański podkreśla, iż „Śpiew gregoriański Kościół uznaje za własny śpiew liturgii rzymskiej. Dlatego w czynnościach liturgicznych powinien on zajmować pierwsze miejsce, wśród innych równorzędnych rodzajów śpiewu”.

Prezentowana płyta jest głosem z najstarszego z funkcjonujących polskich klasztorów. W Opactwie Tynieckim chorał rozbrzmiewa codziennie; mnisi każdego dnia śpiewają Nieszpory i Kompletę, a przy wielkich świętach także Jutrznię.


Posłuchaj 3 fragmentów:

Hymn „Gemma caelestis” – melodia tego hymnu ukazuje pełne i przejmujące bogactwo podniosłej i szlachetnej ekspresji I tonu. Zwraca uwagę powściągliwość zakresu melodii, wzmagająca skądinąd jej wewnętrzną żarliwość – w pierwszym i w dwóch ostatnich wersetach jej ambitus nie przekracza kwinty. Tym większe wrażenie robi jakby niespodziewanie osiągnięta kulminacja w drugim wersecie na dżwięku dominanty LA. Nastający po niej odcinek jest jedynie – i aż! – jej spokojnym wygaśnięciem. Autorem hymnu jest św. Piotr Damiani (ok. 1007 – 1072)

 

Antyfona „Cum Placidus” + Pieśń z Apokalipsy – ruchliwość melodii dochodzi tu do swoistego apogeum. Jednocześnie, zgodnie z charakterem VII tonu, ma ona w sobie jakąś niezwykłą łatwość i elastyczność – niemalże nieziemską – tak jak i opisana w tej antyfonie historia.

 

Hymn „Inter Aeternas” – ciemny, acz wewnętrznie rozedrgany wyraz muzyki tego hymnu wynika z jego przynależności do II tonu. Melodia porusza się niewielkimi krokami, jej rozwój jest jakby ostrożny, nieśmiały. Cechują go wszakże spokój i równowaga, nadające całej kompozycji charakter dostojności, lecz i prostoty. Hymn napisał św. Piotr Czcigodny (ok. 1094 – 1156)

 

Materiały dodatkowe:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2014. Wydawnictwo Benedyktynów TYNIEC | redakcja@tyniec.com.pl // blog wspierany przez jzelek.pl