Wkrótce II tom podręcznika do kaligrafii „Piękna Litera”: Kursywa angielska (Copperplate script) i Minuskuła karolińska

Po sukcesie pierwszego tomu Pięknej Litery, w którym poznaliście dwa kroje pisma: uncjałę i italikę, blisko rok trwały prace nad drugim tomem podręcznika do kaligrafii. W trakcie przygotowań podjęto decyzję, że kolejna odsłona ukaże się w dwóch częściach. Objętość materiału przerosła oczekiwane 200 stron. Dlatego też drugi tom Pięknej Litery zostanie podzielony, i tak będziemy mieć dwa podręczniki Piękna Litera. Kursywa angielska (Copperplate script) Ewy Landowskiej oraz Piękna Litera. Minuskuła karolińska Barbary Bodziony.

Kursywa angielska, zwana dziś częściej Copperplate script to jeden z najbardziej popularnych stylów pisma. Wykształcił się z pism kaligraficznych na przełomie XVI i XVII w. Do dziś wykorzystywany w praktyce – w sporządzaniu napisów, czy wypisywaniu dyplomów. To, zdaje się, również najczęściej przekładany styl pisma na rodzinę fontów tzw. “handlettering”. To właśnie na uproszczonej kursywie angielskiej oparta była w szkole przedwojennej nauka pisma. To ona kształciła charakter pisma naszych dziadków, których korespondencję i zapiski podziwiamy do dziś // Przeczytaj fragment

piekna_litera_copperplate_script_minuskula_karolinska

Minuskuła karolińska to jedno z najbardziej znaczących pism średniowiecza. Wykształcona we frankijskich skryptoriach w VIII-IX wieku, stała się na długi okres obowiązującym stylem pisania. Czytelna, regularna, o stosunkowo szybkim dukcie zdobywała popularność w kolejnych ośrodkach pisarskich. Jej sukces jest niezaprzeczalny – minuskułą pisze się aż do XII wieku, kiedy zaczyna być wypierana przez pisma gotyckie. Ma kapitalne znaczenie dla rozwoju nowych pism XV wieku stając się rdzeniem tworzącego się pisma humanistycznego. Przetworzone przez najlepszych kaligrafów doby Odrodzenia pismo zwane antykwą zostaje odlane w formie czcionek. Do dziś w wielu fontach odnajdujemy formy liter, które są nawiązaniem do minuskuły karolińskiej // Przeczytaj fragment


O Autorkach:

ewa_landowska

Ewa Landowska – kaligrafią zajmuje się od roku 1999. Od 2006 prowadzi warsztaty, kursy oraz pokazy kaligrafii na terenie całego kraju. Tworzy i projektuje własne kroje pisma w oparciu o klasyczne alfabety. Pracuje zarówno z literą tradycyjną, jak i nowoczesną. Twórczyni Muzeum Kaligrafii i Historii Pisma. Autorka kaligrafii naściennej w Muzeum Jana Kochanowskiego w Czarnolesie. W roku 2015 sporządziła kaligrafowany egzemplarz Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z 1997 roku na zlecenie Kancelarii Sejmu. // fot. Edyta Dufaj

 

barbara_bodziony

Barbara Bodzionyminiaturzysta i kaligraf. Absolwentka historii sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Uzyskała dyplom iluminatora we francuskim Wyższym Europejskim Instytucie Iluminacji i Manuskryptów w Angers. Zafascynowana średniowiecznymi manuskryptami otworzyła w Krakowie artystyczną pracownię, w której uczy sztuki kaligrafii i iluminatorstwa. Wykonuje także prace na zlecenie. Od początku pracy zawodowej prowadzi liczne warsztaty, szkolenia, pokazy i wykłady z dziedziny kaligrafii i iluminatorstwa w kraju i zagranicą. // fot. Edyta Dufaj


Przedsprzedaż wkrótce… można również skorzystać z funkcji powiadomień o dostępności podręcznika. Jak to działa? Mechanizm jest niezwykle prosty: pod opisem każdego niedostępnego produktu jest formularz, w którym wystarczy wpisać swój e-mail i kliknąć w napis „Powiadom mnie, kiedy będzie dostępny”. W przypadku zalogowanych klientów wystarczy tylko kliknąć w powyższy przycisk. I tyle… Dla chętnych dostępny będzie zestaw, który zawiera dwie części II tomu Pięknej Litery: Kursywa angielska i Minuskuła karolińska.


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2014. Wydawnictwo Benedyktynów TYNIEC | redakcja@tyniec.com.pl // blog wspierany przez jzelek.pl