Zrozumieć Ewagriusza z Pontu…

W kolejnej części naszych spotkań z literaturą monastyczną pragniemy udostępnić dla naszych Czytelników zestawienie książek Ewagriusza z Pontu i opracowań tematyki, którą porusza Pontyjczyk.

Mimo wielu materiałów, które publikowaliśmy na temat pism Ewagriusza, sięgnięcie po fachowe opracowania, obecne w naszej monastycznej biblioteczce, z pewnością pomoże jeszcze lepiej zrozumieć, co miał nam do powiedzenia jeden z najbardziej znanych Ojców Pustyni.

Już niebawem w sprzedaży pojawi się kolejna pozycja książkowa dotycząca nauk ascetycznych Pontyjczyka, czyli publikacja o. Szymona Hiżyckiego OSB „Pomiędzy grzechem a myślą”, i dodatkowo antologia trzech tekstów Ewagriusza z Pontu: O różnych rodzajach złych myśli, O ośmiu duchach zła, Wybór z traktatu O praktyce ascetycznej. Poniżej przesyłamy listę dostępnych książek, które możecie nabyć w naszej księgarni on-line.
 

Książki autorstwa Ewagriusza z Pontu:

 

pisma-ascetyczne-tom-1

Pisma ascetyczne t. 1

Zamieszczony w tomie przekład obejmuje trzynaście pism Ewagriusza, pierwszego pisarza-mnicha (IV w.) oraz jego żywot, którego autorem jest jego uczeń Palladiusz. Publikowane pisma w przeważającej mierze podejmują temat ascezy, czyli ludzkiego wysiłku wstępowania ku Bogu. Myśl Ewagriusza z Pontu leży u podstaw późniejszych pism z zakresu duchowości.

 


 

pisma-ascetyczne-tom-2

Pisma ascetyczne t. 2

Publikując kolejny tom przekładu jego dzieł, pragniemy zagłębić się w poglądy Ewagriusza na naukę o ludzkich myślach, która była mu szczególnie bliska. W tej dziedzinie zasługi Ewagriusza są niepodważalne. Precyzyjnym językiem systematycznie wyłożył naukę środowiska monastycznego dotyczącą ascezy myśli, odciskając przy tym na niej własne piętno.

 


 

o-modlitwie

O modlitwie

Za czasów Ojców Pustyni przede wszystkim liczyła się praktyka modlitwy, a wszelka refleksja jedynie miała jej pomagać, aby sama modlitwa była jeszcze czystsza i prawdziwsza. Ewagriusz z Pontu, uważany za pierwszego z Ojców Pustyni, który pisał, bogato czerpie z doświadczenia osobistego, jak i swoich braci na pustyni.

 

 


 

antologia-tekstow-ewagriusza-o-zlych-myslach

Antologia tekstów Ewagriusza z Pontu o złych myślach

Nauka Ewagriusza o ośmiu duchach zła jest dziś uznawana za klasykę ascetyki chrześcijańskiej. Trudno nam już powiedzieć, czy jest to jego własna, oryginalna doktryna, czy też zaczerpnął ją od wielkich Ojców Pustyni – od Makarego Wielkiego lub od Makarego Aleksandryjskiego – których był uczniem. Być może jest to tradycja jeszcze starsza, której korzenia do dzisiaj nie udało się ustalić; bez względu na to, jest to z pewnością mądrość, która na trwałe weszła do kanonu ascetyki chrześcijańskiej.

Jest w sumie osiem głównych [złych] myśli , do których sprowadza się każda [grzeszna] myśl. Pierwsza jest myśl o obżarstwie, a po niej – o nieczystości. Trzecia jest [namową do] chciwości, czwarta – smutku, piąta – gniewu, szósta – acedii , siódma – próżnej chwały, ósma – pychy. Czy owe myśli dręczą naszą duszę, czy nie, to nie zależy od nas. Ale czy trwają, czy nie, czy wzniecają, czy też nie wzniecają namiętności, to zależy od nas (Ewagriusz z Pontu)

 


 

Opracowania różnych autorów:

 

pomiedzy-grzechem-a-mysla

Pomiędzy grzechem a myślą

Ewagriusz mówi o ośmiu złych myślach, czyli – innymi słowy – o ośmiu złych sposobach życia; mówi o tym, że nasze problemy, niejednokrotnie poważne, można rozwiązać na osiem złych sposobów. Pontyjczyk nie twierdzi, że to, czym zajmuje się zła myśl, jest nieistotne; mówi, że to, w jaki sposób myśl rozwiązuje pewien problem, jest obciążone błędem. Zwróćmy uwagę na to, że Ewagriusz nie mówi o grzechach. To nie jest nauka o ośmiu grzechach głównych – to jest nauka o ośmiu rodzajach złych myśli.

Grzech w pewnym sensie jest owocem, który wyrasta z myśli, a myśl z kolei jest jak korzeń. Ewagriusza interesują nie tyle jednostkowe uczynki, które wydarzają się w naszym życiu, ale zajmuje go zniszczenie korzenia, z którego grzech wyrasta. Osią nauki Ewagriusza nie jest walka z pojedynczymi złymi uczynkami, lecz refleksja nad tym, co jest ich przyczyną.

 


 

osiem-duchow-zla-2

Osiem duchów zła (ks. L. Misiarczyk)

Książka przedstawia naukę Ewagriusza z Pontu (345–399) na temat ośmiu duchów zła zwanych też myślami namiętnymi (gr. logismoi) atakujących każdego człowieka a w szczególności mnicha, czyli obżarstwa, nieczystości, chciwości, smutku, gniewu (złości), acedii, próżności i pychy. Ewagriusz jako doświadczony kierownik duchowy w sposób mistrzowski opisał dynamikę działania każdego z tych duchów i przedstawił sposoby walki z nimi. Studium rekonstruuje założenia antropologii i nauki duchowej mnicha z Pontu, by następnie w ich kontekście ukazać naturę, działanie oraz sposoby walki z poszczególnymi duchami/ myślami. Choć refleksja Ewagriusza stała się podstawą późniejszej nauki Kościoła o siedmiu grzechach głównych, to jednak jego głębokie intuicje zachowują nadal swoją aktualność i mogą być pomocne zarówno do własnego rozwoju duchowego jak też prowadzenia innych.

 


 

acedia-duchowa-depresja

Acedia – duchowa depresja

Chrześcijanin w tym świecie, obojętnie czy jako mnich czy też świecki, cenobita czy anachoreta, gdy tylko chce wiernie naśladować Pana, wchodzi ciągle w jedno i to samo doświadczenie, które ostatecznie nie jest niczym innym jak doświadczeniem samego Chrystusa.

 

 


 

ojcostwo-duchowe

Ojcostwo duchowe

Skąd mamy czerpać doświadczenie w relacji z Bogiem, jeśli sami jesteśmy jeszcze nie przygotowani, bądź trudno nam wyodrębnić Jego głos z natłoku różnych szeptów? Ewagriusz z Pontu, nazwany przecież mistrzem życia duchowego, wskazuje nam drogę do poznania, w oparciu o relację „mistrz – uczeń”, w doskonałej jej odmianie „ojciec – syn”.

 


 

modlitwa-ducha

Modlitwa Ducha

Nowatorska książka znanego pustelnika o. Gabriela Bungego na temat modlitwy wg Ewagriusza z Pontu. Autor, wybitny znawca tematu, w krótkich i prostych słowach wprowadza Czytelnika w tajemniczy i fascynujący świat modlitwy chrześcijańskiej. Jako aneks dodano O modlitwie Ewagriusza z Pontu.

 

 


 

acedia-dzis

Acedia dziś

Każdy z nas jest zagrożony acedią i kiedyś będzie musiał się z nią zmierzyć. Warto więc sobie zdać sprawę z tej choroby ducha, aby nie powtarzać stale błędów szukania doraźnej pomocy i oskarżania innych, całego świata i Boga o stan naszego ducha.

 

 


 

acedia-wybor-tekstow

Acedia. Duchowa depresja – wybór tekstów

Oto antologia tekstów o acedii, czyli stanie, w którym człowiek pełen jest niechęci, albo wręcz nienawiści, wobec samego siebie, swych zajęć, pracy, miejsca zamieszkania i odczuwa chorobliwą potrzebę zmiany w swoim życiu. Pogrążony w acedii, wedle swego przekonania, jest nienawistny sobie i ludziom…

 


 

osiem-logismoi

Osiem logismoi w pismach Ewagriusza z Pontu

Książka przedstawia naukę Ewagriusza z Pontu (345-399) na temat ośmiu namiętnych myśli (logismoi), czyli obżarstwa, nieczystości, chciwości, smutku, gniewu (złości), acedii, prózności i pychy.

 

 


 

osiem-duchow-zla

Osiem duchów zła

Ewagriusz z Pontu stworzył koncepcję ośmiu duchów zła, które oddziaływują na człowieka wykorzystując jego naturalne skłonności i popędy. Dziś ta koncepcja znana jest najczęściej jako siedem grzechów głównych. Są one jednak bardzo często rozumiane w sposób moralizatorski i odrywane od właściwego życia duchowego.

 


 

ewagriusz-z-pontu-mistrz-zycia-duchowego

Ewagriusz z Pontu – mistrz życia duchowego

W tym tomie oddajemy do rąk czytelnika trzy zebrane publikacje G. Bungego: „Modlitwa duchowa”, „Acedia” i „Ojcostwo duchowe”. Omawiają one zasadnicze, a jednocześnie bardzo aktualne dzisiaj wątki myśli Ewagriusza z Pontu. Są one aktualizacją nauczania jednego z najważniejszych starożytnych mistrzów duchowych do potrzeb religijnych współczesnych chrześcijan.

 


 

wino-demonow

Wino demonów

Gabriel Bunge, znawca życia duchowego i współczesny eremita, przywołuje naukę Ewagriusza z Pontu, aby zmierzyć się ze źródłem gniewu, który w stanie nieujarzmionym staje się pożywką dla czynów złych i popędliwych, staje się zdradliwym „winem demonów”.

komentarz

napisz komentarz
  • Znam wielu ludzi, którzy sami z sobą czują się źle, nie mówiąc o ich najbliższym otoczeniu. Ci bardziej świadomi szukają pomocy psychiatrów i psychologów. Inni uważają, że wszyscy wokół nich zwariowali i sprzysięgli się, żeby dręczyć. Ewagriusz (345-399) otwiera przed współczesnym człowiekiem drzwi już dawno otwarte. Do współczesnej medycyny mam mniejsze zaufanie niż do Ewagirusza. Osoba wierząca Bogu zamiast łykać pigułki zmieniające osobowość – w pismach pustelnika i współczesnych do nich opracowaniach odkryje zdumiewająco aktualne analizy myśli, które ze stworzeń powołanych do poszukiwania, pożądania i wielbienia Boga, zrobiły szalone istoty, zaprzeczające rozumowi w bezsensownej pogoni za karykaturą szczęścia. To, co nas unieszczęśliwia, mamy w sobie. Jeśli staniemy w prawdzie i dokopiemy się do korzeni, z pewnym wysiłkiem i łaską Boską dopracujemy się po jakimś czasie równowagi wewnętrznej, płynącej z miłości, umiaru i p0kory. Nie tylko polscy teologowie umiejętnie porównali osiem złych myśli z zaburzeniami osobowości, zdefiniowanymi przez nowoczesną naukę. Nie zawsze ona ma rację. Warto zaufać teologii. Polecam każdą z rekomendowanych książek, a nie jest to pełna lista dostępnych publikacji. Marzę, aby znalazły się spisie lektur obowiązkowych psychologów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2014. Wydawnictwo Benedyktynów TYNIEC | redakcja@tyniec.com.pl // blog wspierany przez jzelek.pl